New Folk Design


Kończąc układać piramidę z kostek siana w FarmVille zdałem sobie sprawę, że pewne zjawiska związane z folklorem towarzyszą mi od dobrych dwudziestu paru lat i nie ma to nic wspólnego z moim miejscem zamieszkania, gdyż w mojej mazowieckiej wsi, w której żyje kilka tysięcy mieszkańców są tylko dwa gospodarstwa wiejskie, trzy krowy i jeden koń pociągowy. Aha, są jeszcze dwie modne stadniny koni i kilkunastu zapalonych „wieśniaków”, posiadaczy prawdziwych latyfundiów w FarmVille. Ja natomiast od kilkunastu lat mam do czynienia z plecionkarstwem, a produkcja koszy odbywa się głównie na wsiach. Często odwiedzając swoich dostawców ocieram się o fantastyczne zwyczaje oraz przedmioty, które etnografowie zaliczają do folkloru.

Doceniając mistrzostwo koszykarzy – plecionkarzy produkujących dla mojej firmy wspaniałe meble, kosze i inne przedmioty użytkowe nie traktowałem tego jako Sztuki Ludowej, traktowałem to jako rzemiosło, rękodzieło – nie dostrzegałem w tym folkloru, a szkoda. Moda na New Folk Design wkracza co jakiś czas na salony, a niektórzy designerzy zaskakują nas swoimi genialnymi pomysłami i to nie tylko w Polsce.  Ostatnio Antonio Marras pracując dla Kenzo wykorzystał do projektowania chust i wełnianych czap folklor rosyjski. Galiano tworząc dla Diora wzorował się na folklorze bałkańskim (koszmar!).

Nasi rodzimi designerzy mieli szansę pokazać swoje umiejętności w konkursie zorganizowanym z okazji 60- lecia Cepelii. I dobrze.

Biję brawo Annie Stępkowskiej za stworzenie dla grupy VOX kolekcji mebli „New Folk”. Pozazdrościłem jej pomysłu na wykorzystanie góralskich parzenic, łowickich pasów i czy też wycinanek z motywami kwiatów (kurpiowskie leluje). W jednym z centrów handlowych nasz salon Willow House sąsiaduje właśnie z salonem VOX – w momencie zaprezentowania nowej kolekcji wymiękłem. Cholera… to ja powinienem być autorem takiej kolekcji. Może kiedyś? Na razie patrzę na plakat egzotycznej łowiczanki…

New Folk Anny Stępkowskiej dla VOX

New Folk Anny Stępkowskiej dla VOX

…i zastanawiam się jak prezentowałaby  się z koszem  wiklinowym z polskiej wikliny. Możemy wyobrazić to sobie razem. Moje ulubione kosze poniżej.

Kosz z wikliny na drewno - Wiklinowy Dom

Kosz z wikliny na drewno – Wiklinowy Dom

Kosz z wikliny naturalnej - Wiklinowy Dom

Kosz z wikliny naturalnej – Wiklinowy Dom

Sklep Wiklinowy Dom

Skomentuj

